Опис досвіду роботи

Методична проблема: "Формування ІКТ компетентності учнів на уроках інформатики шляхом організації навчально-дослідницької діяльності"
Педагогічне кредо: 
"Геніальне відкриття - 99% праці та 1% таланту"      (Томас Едісон)
Реалізація завдань освіти початку XXI століття вимагає нових підходів, що базуються на зверненні до особистості учня з її потребами та інтересами, в основу яких покладено сприйняття навчального процесу як вільного зростання та розвитку цієї особистості.
Кожен навчальний рік є певним етапом як у справі розбудови Національної освіти, так і у професійній долі кожного учителя. Сьогодні освіта України переживає процес «оновлення»: вводяться нові Державні освітні стандарти, оновлені програми, підручники.
Реалізувати завдання, виголошені у стандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».
Розвиток системи освіти вимагає нових методів навчання і виховання дітей. Сьогодні майбутнє за системою навчання - «учень-технологія-учитель».
Учитель інформатики, який ближче за всіх стоїть до інновацій у педагогічних технологіях, покликаний забезпечити прорив до навчання через відкриття, через дослідження, має стати провідником до світу знань, необмеженого знаннями вчителів.
Відповідно основним завданням учителя стає сприяння активізації пізнавальної діяльності учнів, створення умов для їх самоактуалізації, самореалізації, самонавчання, самовиховання, саморозвитку, формування ключових компетентностей.
У сучасному світі затребувана соціально активна особистість: творча, толерантна, здатна до самостійного життєвого самовизначення й самотворення, компетентна в багатьох сферах власної життєдіяльності.
Зважаючи на окреслені завдання, темою мого досвіду є: «Формування ІКТ компетентності учнів на уроках інформатики шляхом організації навчально-дослідницької діяльності».
Актуальність. За Державним стандартом базової і повної середньої освіти завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів навичок і вмінь проводити основні операції з інформаційними об’єктами, зокрема:
·        здійснювати пошук необхідної інформації з використанням пошукових і експертних систем, зокрема Інтернету;
·        створювати інформаційні об’єкти, фіксувати, записувати, спостерігати за ними і вимірювати їх, зокрема, в рамках реалізації індивідуальних і колективних проектів;
·        висувати і перевіряти нескладні гіпотези навчально-пізнавального характеру, створювати, вивчати та використовувати інформаційні об’єкти;
·        використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій для обміну інформацією, спілкування;
·        планувати, організовувати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі.
 Гіпотеза: формування ключових компетентностей школярів у процесі вивчення інформатики успішно відбудеться за умови організації навчальної взаємодії на основі дослідницької технології, що ставить на меті сприяння розвитку творчого потенціалу, інтелектуальних здібностей і дослідницьких умінь як базового компоненту компетентності особистості, який виражає провідні характеристики її становлення, демонструє універсальність зв'язки з оточуючим світом, ініціює здатність до творчої самореалізації, сприяє перенесенню набутого в різноманітні сфери пізнавальної й практичної діяльності.
Інноваційна значущість досвіду полягає в системному підході до організації навчально-дослідницької діяльності, що поєднує всі її ланки, форми, методи, прийоми, проходить крізь усі етапи, спрямовуючись на формування ключових компетентностей школяра.
 Сутність досвіду. На уроках інформатики доводиться працювати принаймні у двох напрямках: вивчення конкретного навчального матеріалу та формування ІКТ-компетентності, що вимагає використання активних методів навчання.
Головне завдання вчителя – зацікавити учнів, дати можливість самостійно творити, а це приведе до захоплення предметом, а в подальшому – глибоким і свідомим знанням.  Учитель на уроці спрямовує хід роботи, корегує та консультує, таким чином здійснюється індивідуальний підхід до кожного учня.
  Щоб добитися добрих результатів, потрібно:
- весь урочний час витрачати на роботу учнів з ПК (визначений санітарними нормами);
- придумувати задачі і проблеми, максимально наближені до життя;
-на кожному уроці всіма способами активізувати зорову, слухову та рухову види пам’яті;
- на уроці давати не тільки конкретні знання, але і способи самостійного здобування інформації, нетрадиційні методи вирішення проблеми;
- навчати учнів поетапно розв’язувати поставлені перед ними завдання.
     Основними складовими технології досвіду є:
       розвиток умінь та навичок пошуково-дсюлідницької діяльності в урочній та позаурочній діяльності;
       залучення школярів до активної творчої діяльності з вирішення проблем традиційного і нетрадиційного характеру.